Tuesday, April 12, 2011

שבת הגדול Eisenstadt 1896

The Stroh House
This house is mentioned by Rabbi Kutna in his דרשה
the place where ר' עקיבא איגר was born
and the חתם סופר got married

In 1896 the Stroh's were still living in Eisenstadt. As we have mentioned in a previous post they lived in the house in which ר' עקיבא איגר was born. This fact is mentioned in a fascinating שבת הגדול דרשה which most definitely was attended by Dally's father דוב הי"ד and by his grandfather דוד ע"ה.

This דרשה is mentioned in a letter written by הרב שלום קוטנא זצ"ל the Rav of Eisenstadt (1870-1909), to his son-in-law הרב ישעי' פירשט זצ"ל the Rav of the Schiffschul in Vienna. In the letter he remarks that he is still exhausted from the שבת הגדול דרשה that he gave to the members of his קהלה the previous day.

He writes how he spoke for over an hour and a half, giving them מוסר, stronger than he ever had. He thanks השם for giving him the strength to deliver the דרשה and feels his words have accomplished there purpose.


The ר' שמשון ווערטהיימער ביהמ"ד in the Wolf House
c. 1930's
The ר' שמשון ווערטהיימער ביהמ"ד in the
Wolf House, as it appears today
In his דרשה he mentioned the various houses in the town starting from the first house, "The large stately house  of the Wolfs, which was built by the great גאון and famous שתדלן Rav Shamshon Vienna [Wertheimer], who also built a shul in the house". He then mentions the second house "the one who was born there has a great name, the גאון הר' עקיבא איגר זצ"ל, and the חופה of the חתם סופר also took place in that house".

He than goes on to the house that the grandfather of ר' עקיבא איגר donated as a Keren Kayemes - endowment for תלמידי חכמים. 


The courtyard of the הקדש
With the steps leading up to the ביהמ"ד full of ספרים

After mentioning the rest of the town's houses he spoke about the הקדש - a house and courtyard with a ביהמ"ד full of ספרים and apartments for the widows and the poor.

He than preceded to take the קהלה to task for neglecting the upkeep of this wonderful קהלה and its institutions. Pointing out that what was lacking more than anything else was דבקות ושלום which prevents them from properly maintaining the wonderful institutions of the קהלה.

Letter of R' Sholom Kutna Rav of Eisenstadt 1896

בעזה"י יום א' פ' צו ... תרנ"ו לפ"ק

שלום לך אהובי חותני הרב הג' הגאון כש"ת כמוה" ישעי' פירשט נ"י

אחד"ש הנה אודיע לך משלומנו הטוב. גם אשלח לכ' ע"י המוכ"ז ס' ויקרא עם ת"כ ופי' המלבי"ם והוא ס' נאה מאוד.

אמש דרשתי כנהוג, והוכחתי את כל בני הקהלה בתוכחות נמרצים, כאשר כן לא הוכחתי עוד מעולם. ברוך ה' הנותן

ליעף כח. ודברי עשו לפי שעה רושם גדול. והיום עודני חלש מאוד.

והלכתי כסדר מבית לבית והתחלתי בבית הגדול והיפה של וואלף שנתיסד מהגאון האדיר מוהר"ש ווינא ראש ושתדלן ובנה בביתו בהכ"נ.

ובית השני אשר אדיר למי שנולד שמה הגאון ר"ע איגר, ובו הי' חפת רבנו בעל ח"ס.

וזקנו של ר"ע איגר הקים אשל תוך ביתו לק"ק [קרן קיימת] ללמוד התורה.

וכמו כן הלכתי מבית לבית עד שבאתי להקדש, הוא הבית וחצר הגדול ובהמ"ד מלא ספרים, בנו לתלפיות ושם דירות לאביונים ואלמנות. ועתה כמעט הבית חרב.

אבן מקיר תזעק! מדוע אינכם מת[קנים] את בדק הבית.

אם לא [השומר] אתם עשירים ונגידים בתים כאלה? אך מדוע הבית הולך וחרב ויהי לחרבה ולשממה? ועוד חורבה יותר ברחובתנו לדאבון לב ולשממות נפש, והוא הקהלה המפוארה.

כאלה וכאלה דרשתי במרירות גדולה, דברים החודרים אל הלב, לא נשמע כאלה פה.

ואמרתי צר לי אם יאמרו השומעים על דרשתי ותוכחתי, כי על זה פלוני שמתי דברי, כן יחשוב האחד או האחר, ואני מוכיח לאשר האשם לו.

אבל, כאשר יכאוב לבי בהחשב האחד כי רק עליו יריתי חצי תוכחתי, עוד יותר ויותר יכאב בלבי, אם יחשוב רק אחד מכם בני הקהלה שלא כונתי אליו.

אין נקי! כולכם פשעתם!

ועד"ז דברתי כמו שעה וחצי. אך אמרתי לבסוף כמו שלבנו דאבה ביותר בבית העושה ליפול, אם האבנים והעצים טובים ויפים וגם הסיד עוד יש להועיל, רק מכח עצלה יאבדו, ויהיו כאין כי אין מחזיקים בדקי הבית.

כמו [כן] הקהלה אם אנשיו בעלי מעלה עושר ומידות טובות, ואין חסר מהם כ"א הדבקות והשלום, והם מלאים עצלה ורפיון, תכאב הלב עוד יותר על אבדן הגדול.

ודרשה זאת עשתה רושם גדול. וה' יתן שיהפכו ...

תשו"ח להר' שמואל בנימין לעפפלער נ"י
שממנו קבלנו מכתב הנ"ל

No comments:

Post a Comment